چرخه ی صنعت شترمرغ

چرخه صنعت شترمرغ
چرخه ی صنعت شترمرغ
5- 2

چرخه ی صنعت شترمرغ در همه ی دنیا شبیه به هم است ،اما قیمت پرورش شترمرغ در مرحله ی جوجه کشی شترمرغ بالاست . وقتی مرحله ی بازرگانی آغاز می شود قیمت ها کاهش می یابد. نرخ پرورش در سال های 1995- 1996- 400یورو بوده اما زمانی که شتر مرغ های بیشتری به بازارها آمدند این نرخ در سال های 2000 به 200 و 150 یورو برای هر شترمرغ رسید.

ترفندهای غیر حرفه ای

برخی فروشندگان در فروش کالا با به کارگیری روش هایی نظیر “اگر شترمرغ های مولد ما را خریداری کنید در مقابل تخم های آن ها را می خریم” یک فریب برای بدست آوردن پول بیشتر می باشد.در سال های 2002 و 2001تولید کنندگان زیادی به بازارها آمدند. بسیاری از مزرعه داران روش خود را ادامه دادند و به رقابت با هم پرداختند و محصولات مختلفی روانه ی بازارها کردند که باعث بد نامی گوشت شتر مرغ بود. گروه های محلی به طور طبیعی در قالب تعاونی ها آمدند که هیچ کاری را نتوانستند انجام دهند و مزرعه داران را به ناهماهنگی ، ورشکستگی بردند. مزرعه داران انتظار درآمد بالا داشتند.که در صنعت شترمرغ نوپا توقع زیادی بود.

بی توجهی به وظایف

مزرعه داران به وظایف خود عمل نکردند، تعاونی ها غیر حرفه ای اداره می شد و با نادیده شدن تصویر کلی از شترمرغ ترجیح دادند به جای همکاری در سود بیشتر، با هم رقابت کنند .تولید کنندگان فرآورده های گوشتی از این موضوع سوء استفاده کردند و شترمرغ ها را بسیار ارزان برای ذبح خریداری کردند. کسانی که از این موضوع فرار کردند آنهایی بودند که محصولاتشان را در حجم بالا تولید کردند. در سال 2003 تغییرات ناگهانی موجب شد که مزرعه داران شترمرغ هایشان را با قیمت بسیار پایین 100-150 یورو بفروشند.

رقابت به جای همکاری

در سال های 2004 شترمرغ هایی که قابل ذبح بودند ، به دلیل زیاد شدن تقاضای گوشت شترمرغ، گوشت کافی موجود نبود و با کمبود شترمرغ قابل ذبح روبه رو شدند. مزرعه داران بدون توجه به قراردادی که امضا کرده اند به کسی که پول بیشتری می پرداخت ، شترمرغ می فروختند و این کار باعث شد تولید کنندگان شترمرغ برنامه ریزی درستی نداشته باشند. چرا که برای تهیه ی 30 عدد شترمرغ به مزرعه می رفتند ولی شترمرغی وجود نداشت. هزینه ی شترمرغ هایی که برای ذبح مناسب بودند ، در اسپانیا هر پرنده 180-200 یورو بود.

در زمان های کوتاه مزرعه داران درآمدهای مناسبی کسب کردند اما در زمان طولانی بدون توجه به قراردادهایشان ، برایشان گران تمام شد. با این شرایط صنعت شترمرغ در اسپانیا و در تمام کشورها غیر حرفه ای و نا مطمئن خواهدشد. مزرعه داران بسیار نسنجیده عمل می کنند . آنها قیمت جوجه و شترمرغ آماده ی ذبح را نمی دانند ولی درآمد خود را بر اساس پرنده هایی که ندارند ، برآورده می کنند. تغذیه ی پرنده ها را جدی نمیگیرند و تعهدی در پایین آمدن هزینه ها نمی دهند.

خریداران عمده قیمت گوشت را بر حسب کیلوگرم محاسبه می کردند اما در خریداران کوچک خطر عدم پرداخت مبلغ گوشت خریداری کرده وجود داشت.محصولات گوشتی بسته بندی و ظاهری مناسب نداشتند و آنهایی که بسته بندی خوبی دارند نیزاز کیفیت پایینی برخورارند . بیشتر گوشت تولیدی اسپانیا به فرانسه و آلمان به قیمت کم فروخته می شود. با این کار مزرعه داران در بهترین موقعیت قرار دارند زیرا می توانند پرنده های ذبح شده را با قیمت 180 تا 200 یورو بفروشند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *