چرخه ی صنعت شترمرغ

چرخه صنعت شترمرغ
چرخه ی صنعت شترمرغ
۵- ۲

چرخه ی صنعت شترمرغ در همه ی دنیا شبیه به هم است ،اما قیمت پرورش شترمرغ در مرحله ی جوجه کشی شترمرغ بالاست . وقتی مرحله ی بازرگانی آغاز می شود قیمت ها کاهش می یابد. نرخ پرورش در سال های ۱۹۹۵- ۱۹۹۶- ۴۰۰یورو بوده اما زمانی که شتر مرغ های بیشتری به بازارها آمدند این نرخ در سال های ۲۰۰۰ به ۲۰۰ و ۱۵۰ یورو برای هر شترمرغ رسید.

ترفندهای غیر حرفه ای

برخی فروشندگان در فروش کالا با به کارگیری روش هایی نظیر “اگر شترمرغ های مولد ما را خریداری کنید در مقابل تخم های آن ها را می خریم” یک فریب برای بدست آوردن پول بیشتر می باشد.در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۱تولید کنندگان زیادی به بازارها آمدند. بسیاری از مزرعه داران روش خود را ادامه دادند و به رقابت با هم پرداختند و محصولات مختلفی روانه ی بازارها کردند که باعث بد نامی گوشت شتر مرغ بود. گروه های محلی به طور طبیعی در قالب تعاونی ها آمدند که هیچ کاری را نتوانستند انجام دهند و مزرعه داران را به ناهماهنگی ، ورشکستگی بردند. مزرعه داران انتظار درآمد بالا داشتند.که در صنعت شترمرغ نوپا توقع زیادی بود.

بی توجهی به وظایف

مزرعه داران به وظایف خود عمل نکردند، تعاونی ها غیر حرفه ای اداره می شد و با نادیده شدن تصویر کلی از شترمرغ ترجیح دادند به جای همکاری در سود بیشتر، با هم رقابت کنند .تولید کنندگان فرآورده های گوشتی از این موضوع سوء استفاده کردند و شترمرغ ها را بسیار ارزان برای ذبح خریداری کردند. کسانی که از این موضوع فرار کردند آنهایی بودند که محصولاتشان را در حجم بالا تولید کردند. در سال ۲۰۰۳ تغییرات ناگهانی موجب شد که مزرعه داران شترمرغ هایشان را با قیمت بسیار پایین ۱۰۰-۱۵۰ یورو بفروشند.

رقابت به جای همکاری

در سال های ۲۰۰۴ شترمرغ هایی که قابل ذبح بودند ، به دلیل زیاد شدن تقاضای گوشت شترمرغ، گوشت کافی موجود نبود و با کمبود شترمرغ قابل ذبح روبه رو شدند. مزرعه داران بدون توجه به قراردادی که امضا کرده اند به کسی که پول بیشتری می پرداخت ، شترمرغ می فروختند و این کار باعث شد تولید کنندگان شترمرغ برنامه ریزی درستی نداشته باشند. چرا که برای تهیه ی ۳۰ عدد شترمرغ به مزرعه می رفتند ولی شترمرغی وجود نداشت. هزینه ی شترمرغ هایی که برای ذبح مناسب بودند ، در اسپانیا هر پرنده ۱۸۰-۲۰۰ یورو بود.

در زمان های کوتاه مزرعه داران درآمدهای مناسبی کسب کردند اما در زمان طولانی بدون توجه به قراردادهایشان ، برایشان گران تمام شد. با این شرایط صنعت شترمرغ در اسپانیا و در تمام کشورها غیر حرفه ای و نا مطمئن خواهدشد. مزرعه داران بسیار نسنجیده عمل می کنند . آنها قیمت جوجه و شترمرغ آماده ی ذبح را نمی دانند ولی درآمد خود را بر اساس پرنده هایی که ندارند ، برآورده می کنند. تغذیه ی پرنده ها را جدی نمیگیرند و تعهدی در پایین آمدن هزینه ها نمی دهند.

خریداران عمده قیمت گوشت را بر حسب کیلوگرم محاسبه می کردند اما در خریداران کوچک خطر عدم پرداخت مبلغ گوشت خریداری کرده وجود داشت.محصولات گوشتی بسته بندی و ظاهری مناسب نداشتند و آنهایی که بسته بندی خوبی دارند نیزاز کیفیت پایینی برخورارند . بیشتر گوشت تولیدی اسپانیا به فرانسه و آلمان به قیمت کم فروخته می شود. با این کار مزرعه داران در بهترین موقعیت قرار دارند زیرا می توانند پرنده های ذبح شده را با قیمت ۱۸۰ تا ۲۰۰ یورو بفروشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *