رکورد گیری شترمرغ

رکورد گیری شترمرغ

رکورد گیری شترمرغ

در رکوردگیری شترمرغ باید برای هر لانه قدرت پاسخ دادن به سوالات زیر را داشته باشید .در نظر داشته باشید که ثبت رکورد گیری شترمرغ در سود آوری و یا زیان ده بودن مزرعه پرورش شترمرغ از اهمیت بسیاری برخوردار است.

  • اولین مورد مهم در رکود گیری شترمرغ ثبت تعداد تخم گذاری هر مولد است و شما باید بدانید مولدها چه تعدادی تخم گذاشته اند ؟
  • در یک سال هزینه ی تغذیه ی مولدها چقدر شده است ؟
  • میزان جوجه درآوری عملا چقدر بوده است ؟در ثبت این مورد باید برای تکمیل رکورد گیری شترمرغ میزان جوجه درآوری هر مولد جداگانه ثبت کردد.
  • چه تعدادی از جوجه ها به سن کشتار رسیده اند ؟در ثبت این مورد باید برای تکمیل رکورد گیری شترمرغ تعداد جوجه های به سن کشتار رسیده  هر مولد جداگانه ثبت کردد.
  • تا سن کشتار هزینه ی تغذیه هر جوجه چقدر می باشد ؟
  • تولید هر تخم هزینه اش چقدر می باشد ؟
  • جوجه یک روزه هزینه تولیدش چقدر می باشد ؟
  • هزینه ی پروار پرنده ها تا رسیدن به وزن مشخص چقدر است ؟
  • مقایسه کنید هزینه را با درآمد ها
  • فروش پوسته ی تخم مرغ ، پوست ، پر و فروش گوشت چقدر می شود ؟

با انجام دادن این محاسبات برای هر لانه ، حتما توانایی مشخص کردن بیشترین و مهمترین بخش و کمترین آن ها را دارید . اگر دسته ی سه تایی سود آور نمی باشد حذف کنید و ضرر را کاهش بدهید.

شناسایی مولدهای کم بازده شترمرغ

ثبت رکوردهای ردیف اول ، سوم و چهارم به شما کمک خواهد کرد تا با ثبت رکورد گیری شترمرغ مولدهای کم بازده را شناسایی کرده و آنها را حذف کنید.

رکورد گیری شترمرغ : روش های پرورش

برای پرورش شترمرغ گزینه های مختلفی وجود دارد .

۱_ چرخه ی کامل (full cycle)

شما دارای مولدهایی تخم گذار هستید و انکوباسیون و جوجه کشی را انجام می دهید و بعد جوجه ها را تا رسیدن به سن کشتار خودتان پرورش می دهید . در این روش بهترین قسمتش این می باشد که خودتان مسئول هر بخش می باشید . در صورت بروز هرگونه اشتباه جز خودتان کسی دیگر را نمی توانید سرزنش کنید .

امکان دارد که محل جغرافیاییتان جوری باشد که هیچ نوع تجهیزات انکوباسیونی را نداشته باشید و خود شما مجبور به انجام دادن این کار باشید . از طرفی اگر شما مزرعه ای بزرگ دارید ، برای پرورش همه جوجه هایتان به افراد دیگری هم نیازمندید، ممکن است زمین شما محدود باشد یا برای کم شدن ریسک این کار را انجام دهید .

این نوع سرمایه وقتی که همه مراحل را خودتان انجام دهید بار مالی اش بیشترین مقدار است . با پیشرفت صنعت شترمرغ به طور کلی کارها تخصصی تر شده است و هر مزرعه دار تمایل دارد تمرکزش روی کاری باشد که بهتر وارد است .

۲_ پرورش شترمرغ مولد

منبع درآمد برخی مزرعه داران این می باشد که مولدها را پرورش می دهند و تخم آن ها را می فروشند .

۳_ تجهیزات جوجه کشی شترمرغ

ممکن است شما بخواهید که فقط تجهیزات جوجه کشی را داشته باشید . مزرعه دارانی وجود دارند که برای اینکه تخم هایشان را جوجه کشی کنند به شما پول می دهند . امکان دارد شما تخم شترمرغ را بخرید و فروشتان به صورت جوجه یک روزه باشد .

سیستم جوجه کشی خوب خیلی گران است و بنابراین نیاز به سرمایه گذاری هفتگی دارد . قبل از اینکه برای راه اندازی تجهیزات جوجه کشی تصمیم بگیرید لازم می باشد که تقاضای موجود در منطقه یا تامین تخم ها را مورد ارزیابی قرار بدهید .

معمولا برای هر جوجه که در دستگاهتان قرار می دهید مزرعه داران مبلغ ثابتی را به شما می دهند و مبلغ بیشتری را برای هر جوجه ای که تحویل می دهید به شما می پردازند . برای اینکه مالکان تخم های جوجه های خودشان را تحویل بگیرند ثبت مشخصات تخم ها اهمیت زیادی دارد .

۴_ پروار بندی جوجه های شترمرغ

این گزینه کم هزینه ترین گزینه می باشد . شما با خریداری جوجه ها در سن خاصی آنها را تا زمان کشتارشان پرورش می دهید . این گزینه جالبی برای تازه کارها می باشد ، خصوصا اگر برای پرنده های کشتاری قرارداد مجدد وجود داشته باشد ، اما در چنین مواقعی باید هوشیار باشید .

در گذشته خیلی از این برنامه های بیع متقابل بخاطر ناتوانی شخص پیشنهاد کننده چنین قراردادهایی برای فروش محصول به قیمت مناسب با شکست مواجه شده است . به عبارتی باید گفت به توافقات بیع متقابل عمل نشده و پرنده ها در برخی از موارد روی دست مزرعه داران می مانند و خود مزرعه داران باید به بازاریابی آن ها بپردازند .

۵_ گروه های منطقه ای

بعضی ها طرفدار گروه های منطقه ای می باشند و دلیلش این است که مزرعه داران از یکدیگر حمایت می کنند . از هر لحاظی کار گروهی مفید می باشد . همه مزرعه داران مولد دارند و تخم شترمرغشان را همه به یک فرد تحویل می دهند .

به طور چرخشی هر مزرعه دار هرهفته تعدادی از جوجه ها را تحویل می گیرد . این کار به این معنی می باشد که همه ی جوجه ها هفته اول را مزرعه دار اول تحویل می گیرد. مزرعه دار دوم همه جوجه های هفته دوم و …، سیستم کاملا تعاونی می باشد و طوری است که هیچ جوجه ای به حال خودش رها نمی شود و ۵ جوجه مدیریتش به آسانی ۲۰ جوجه است .

مطلب دیگر این است که مزرعه داران برای تولید یکنواخت همه از یک نوع خوراک استفاده می کنند . برای این مزرعه داران خرید کردن عمده قیمت مناسب تری را به همراه دارد .

صنعت جهانی شتر مرغ

تجربه نشان داده است که در برخی نواحی جغرافیایی صنعت شترمرغ بسیار ناپایدار می باشد . نواحی که جدیدا آغاز به پرورش شترمرغ کرده اند به طور معمول با قیمت بالای پرنده زنده مواجه اند ولی هنگامی که پرنده کشتار قیمت واقعی اش مشخص می شود افت می کنند . در همه جای دنیا این الگو در سطح وسیع تری دیده شده است .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *