تغذیه شترمرغ

پرورش شترمرغ کشتاری
تغذیه شترمرغ
4.7- 3

تغذیه شترمرغ

60 تا 70 درصد کل هزینه ی پرورش شترمرغ را صرف تغذیه شترمرغ می شود . بسیار مهم است که در ابتدای کار پرورش شترمرغ آن را درک کنیم . باید گفت پرورش دهندگان قدیمی و جدید متاسفانه ،  کمترین آگاهی را در این مورد دارند .

اول بُعد اقتصادی را درنظر می گیریم . تفاوت موجود در درآمد پرنده های پروار شده و هزینه تولید آن ها اهمیت دارد و گرنه هزینه ی غذا به خودی خود مهم نمی باشد .علاوه بر اینکه محاسبه ی هزینه ی تخم ، جوجه ،پرنده آماده کشتار همه جزعی از  فاکتورهای مهم می باشند ، محاسبه کردن افزایش درآمد حاصله از تولید بالاتر (تعداد تخم ، تعدادجوجه ،گوشت تولیدی و پوست بزرگتر ) نیز حائز اهمیت می باشد .

بدون بررسی قابلیت در تولید گزینه های مختلف و استنتاج از اینکه تغذیه ی بهتر سبب کاهش ضرر ناشی از عدم باروری، مشکلات جوجه درآوری و تلفات جوجه می شود بسیاری از مردم به دام ((کاهش)) هزینه های غذا گرفتار می شوند .

ترکیب تغذیه شترمرغ

یک جیره خوب برای تغذیه شترمرغ باید دارای موارد زیر باشد :

  • علوفه نظیر یونجه برای تامین فیبر با کیفیت
  • غلات مثل ذرت برای تامین انرژی
  • منبع پروتئینی مثل سویای بدون پوسته
  • مواد معدنی پر مصرف و کم مصرف
  • ویتامین ها
  • سایر افزودنی ها مثل اسیدهای آمینه و مخمر

تحقیقات گسترده ای در زمینه ی تغذیه شترمرغ توسط blue mountain انجام شده است .برای مثال می توان گفت برای الیاف یونجه که دارای سطوح مختلف پروتئین است ، توصیه می شود که یونجه حداقل 18 درصد ترکیب جیره ی آماده را تشکیل دهد . یونجه ای که مرغوب تر باشد ویژگی های مطلوب تر دارد، قابلیت هضم بهتر، ویتامین و مواد معدنی بیشتری دارد .تغذیه شترمرغ بدون یونجه اصلا مناسب نیست.

درمورد ذرت باید تلاش کنید تا از ذرتی استفاده کنید که 8 درصد پروتئین دارد نه از ذرتی که کیفیت پایینی داشته و دارای 6 درصد پروتئین می باشد. معمولا سویا بین 44 تا 47 درصد پروتئین دارد و سویای با پوسته حاوی 44 درصد پروتئین می باشد . همچنین ما سویا را به عنوان یک منبع پروتئین نگاه می کنیم و 47 درصد را توصیه می کنیم . ویتامین ها ومواد معدنی ، غذای جیره می باشند .تغذیه شترمرغ حتما باید حاوی پروتئین کافی باشد.

علاوه بر مقدار، در اینجا شکل ارائه آن در ترکیب با یکدیگر بسیار مهم می باشد تا شترمرغ حداکثر استفاده را بتواند از آن ها ببرد . ممکن است کلسیمی که به شکلی خاص است برای شترمرغ ها قابل هضم نباشد و از این رو تعادلش با فسفر بهم بخورد و مشکلات جدیدی ایجاد کند .

اثر تغذیه شترمرغ در تولید گوشت شترمرغ

با توجه داشتن به تغذیه و یک مدیریت خوب و مدیریت صحیح مزرعه و اصلاح نژاد پرنده های آماده ی کشتار میتوان به سوددهی پرورش شترمرغ کمک زیادی کرد . در استرالیا 30 تا 25 کیلوگرم گوشت از هر شترمرغ کشتاری گوشت بدست می آید و در آفریقای جنوبی بیش از 45 کیلوگرم گوشت تولید می کنند .این تفاوت حاصل تغذیه شترمرغ است.

بازاریابی

بازاریابی امری مهم است و دراصل باید قبل از فکرکردن درمورد فعالیت در زمینه ی پرورش شترمرغ باید وجود تقاضا برای فرآورده های شترمرغ را بررسی کنید .معمولا بسته به اینکه در چه کشوری باشید تقاضا برای گوشت منجمد بیشتر از گوشت تازه می باشد . لیستی تهیه کنید از مرکزهای فرآوری گوشت شترمرغ در منطقه . اطلاعات کافی در مورد اینکه آیا گوشت شما را می خرند و چه کسی می خرد به دست آورید .

بعضی وقتها تُجاری هستند که گوشت را صادر می کنند شما به بررسی نیاز دارید . شاید نیاز به حضورتان در برخی نمایشگاه های محلی یا حتی بین المللی باشد . بزرگترین نمایشگاه گوشت در اروپا آنوگا (anuga) در کلن است. اما موارد دیگری در چین و فرانسه مثل SIAL وجود دارد .هدف شما ارتباط برقرار کردن با کسانی است که به خریدن گوشت شما علاقه دارند .

بازارهایی در انگلستان و آمریکا وجود دارد که ارتباط مستقیم بین مصرف کننده و تولید کننده را فراهم می کنند. لازم است بعضی از تحلیل های اساسی را قبل از اینکه مزرعه ی پرورش شترمرغ را احداث کنید در زمینه ی اینکه با پرنده های آماده ی کشتار چه کار کنید انجام دهید .

چه کسی خریدار گوشت های شماست؟

مهم ترین عامل در فروش گوشت شترمرغ نحوه ی عرضه است. علاوه بر اینکه خود گوشت مهم است نحوه ی بسته بندی آن هم نیز مهم می باشد و هنوز هم کسانی وجود دارند که نحوه ی پختن گوشت شترمرغ را نمی دانند .

با آمورش و تهیه ی دستورالعمل پخت این مانع را از بین ببرید. کیفیت گوشت بستگی به عوامل زیادی دارد اما اولین عامل نحوه ی تغذیه ی پرندگان می باشد . جیره ی متعادل سبب تولید گوشت خوش رنگ (قرمز روشن ) می شود . فقیر بودن جیره باعث می شود گوشت به رنگ قرمز کمرنگ یا صورتی درآید و باعث می شود تا مشتریان بالقوه از دست بروند .

گوشتی که خوب باشد با قرار گرفتن در معرض هوا رو به سرخی می رود اما گوشت بد سیاه می شود . اگر سیر شرایط یکسان باشد باید بدانید که این حالت منعکس کننده نحوه ی تغذیه ی پرنده ها است .

بازاریابی شترمرغ

ایجاد کردن مزرعه ی شترمرغ آسان می باشد. سود آور کردن سرمایه گذاری به این نیاز دارد که چگونه فرآورده های حاصل از شترمرغ را ارزیابی کنیم .

بهترین توصیه برایتان می تواند این باشد ،ملاقات کردن با مزرعه داران مناطق دیگر و پی بردن به اینکه آن ها محصولاتشان را چطور و با چه قیمتی می فروشند و بررسی کردن و تقاضای موجود ممکن است به عنوان بخشی کلی از مزرعه ی فرآوری و بازاریابی را درنظر بگیرید .

پرنده های زنده

بعضی ها امکان دارد برای فروش پرنده ی زنده اقدام به پرورش کنند . درست است که این کار کمک می کند سرمایه در مدت کوتاهی باز گردد و بسته به کشور ومحل پرورش می تواند درآمد بالای داشته باشد اما اتفاقاتی را که در صورت اشباع شدن بازار پرنده ی زنده و نبودن تقاضای بیشتر برای پرنده ی زنده رخ می دهد مد نظرتان باشد . باید این را هم بررسی کنید که چه کسی و با چه قیمتی خریدار پرنده ها می باشد . این مرحله تجاری شدن می باشد .

تجهیزات کشتار شترمرغ

امکان دارد زمانی باشد که هیچ خریداری برای پرنده هایتان وجود نداشته باشد و در این زمان شما باید کار کشتار و بازاریابی محصول را خودتان انجام دهید . لازم است از هزینه ی کشتار و نزدیک ترین کشتارگاه اطلاع داشته باشید و درصورتی که واحدتان بزرگ است خودتان چنین تجهیزاتی را راه اندازی کنید .

اغلب کشاورزان در آفریقای جنوبی چنین تجهیزاتی را دارند و فعالیتشان بر مبنای سهمیه بندی است با خرید سهمیه ، هرکس حق کشتار پرنده را دارد . باید بدانید که آیا کشتارگاه مورد تایید اتحادیه ی اروپا می باشد یانه .

در این حال جایی که بالاترین تقاضا برای گوشت شترمرغ را دارد ( بازار پر رونق اروپا ) به رویتان گشوده خواهد شد . برای رسیدن به بازار های بزرگتر کار دسته جمعی با مزرعه داران منطقه و احتمالا تشکیل تعاونی مفید می باشد .

بازاریابی فرآورده های گوشتی شترمرغ

مشکلی که در گوشت وجود دارد این است که در حالت تازه یک فرآورده ی فاسد شدنی می باشد . هرچه سریع تر گوشت شترمرغ باید به فروش برسد در صورتی که در خلاء بسته بندی شود، 21 روز دوره نگهداری آن می باشد . اما در صورت انجماد می توان گوشت را تا یک سال نگهداری کرد .

بازاریابی پوست شترمرغ

بازار پوست شترمرغ بسیار بی ثبات می باشد . در برخی زمان های سال پوست را هیچ کس نمی خرد اما در برخی از زمان ها برای پوست صف می ایستند . در صورتی که کارها را درست انجام داده اید نگران نباشید محصول قابل فروشی خواهید داشت .

پوست ها باید شکل صحیحی داشته باشند و به درستی نگهداری شده تا ارزش لازم را داشته باشند . درصورتی که اشکالی به وجود آید برای فروش، محصولی نخواهید داشت .آن زمان دیگر به سر رسیده است که هر چیز مرتبط با پوست شترمرغ با ارزش بود . برای مثال باید گفت که پوست ها هرگز نباید منجمد شوند و در درجه حرارت 4 تا 10 درجه سانتی گراد باید نگهداری شوند .

تقاضای پوست بازار، پوست پاهای بزرگ از قسمت زانو تا نوک پا می باشد .بعضی از تعاونی ها در دام این طرز فکر می افتند که درآمد بیشتری با دباغی پوست و فروش محصول نهایی خواهند داشت . فریب نخورید و این کار را انجام ندهید .

بعد از اینکه پول زیادی صرف کردید و دردسرهای مداوم در اثر سروکله زدن با دباغها و فرآوری کننده ها را متحمل شدید ، باید تازه به فکر فروشتان باشید . پوست نمک سود شده را بفروشید و بدون دردسر پولتان را دریافت کنید .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *